Heel wat aandacht voor kunst en cultuur, ook na schooltijd
Super goede school, waar het kind centraal staat. (Fayrouz B.)

Activiteiten onthaalklas

  • 31 maart 2020
  • Onthaalklas

De juffen van de onthaalklas geven enkele leuke activiteiten aan die je samen met je kleuter kan ondernemen.

Dinsdag 31 maart 2020

Juf Marlies blijft ondertussen ook creatief bezig en is terug beginnen tekenen.

Knap werk hoor juf Marlies!

Maandag 30 maart 2020

Dag allemaal,
Hopelijk is iedereen nog gezond en wel.

Hieronder vinden jullie nog een aantal knutselideeën en bewegingsspelletjes.

Jullie mogen zeker nog altijd foto’s doormailen van wat jullie aan het doen zijn. Deze zetten we dan op de website.

Heel veel plezier!
Vele groetjes,

Juf Marlies en Juf Inneke

We kregen alvast leuke foto’s van thuis.

Maandag 23 maart 2020

Bingo voor onze allerkleinste.

Maak zeker leuke foto’s van wat je aan het doen bent. Deze mag je altijd doormailen en kunnen we dan op onze website zetten. Zo blijven we toch een beetje in contact met elkaar.  

Heb je iets gedaan kan je dit doorkruisen op je bingoblad. 

We kregen al een paar leuke foto’s.

We missen jullie heel erg! 

Juf Marlies en Juf Inneke 

Zaterdag 14 maart 2020

Aangezien er ook een opschorting is van de lessen, ook in de kleuterschool, kan je hieronder enkele leuke activiteiten vinden die je samen met je kleuter kan ondernemen.

Voorlezen of luisterboeken 

Voorlezen is goed voor de taal van de kleuters. We raden aan om dagelijks voor te lezen. 

Via https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterbieb.html en de app worden er gratis luisterboeken aangeboden. 

Neem hier zeker eens een kijkje! 

Zintuig spelletjes

Voorwerpen herkennen onder een doek: 

Je verstopt een voorwerp onder een doek. De kleuter steekt zijn hand onder het doek en omschrijft wat hij/zij voelt. Zo probeert hij/zij te raden wat er onder zit. 

Wat is er weg? 

Leg een aantal voorwerpen (begin met 3) op tafel. Laat de kleuter verwoorden welke voorwerpen dit zijn. Leg daarna een doek over de voorwerpen en neem samen met het doek een voorwerp weg. 

De kleuter moet raden wat er weg is. 

Je kan dit moeilijker maken door meer voorwerpen onder het doek te leggen of meerdere voorwerpen weg te nemen. 

Fijne motoriek:

Scheuren van papier: 

Het scheuren van papier is goed voor de fijne motoriek. 

Je kan dit met een versje doen: 

Een vogeltje hier… een vogeltje daar ( duim en wijsvinger plaatsen aan de rand van het blad) ze kussen ( duimen raken elkaar) en nu vliegen ze uit elkaar  ( één hand naar je toe trekken en de andere hand van je wegduwen). 

Pincet of wasknijper: 

Van de stukjes papier die ze gescheurd hebben kunnen ze kleine propjes maken. 

Deze kunnen met een pincet of wasknijper oppakken en in een kommetje leggen. Bv. per kleur laten leggen. 

Daarna kan je met de propjes een mooie tekening maken (plakken). 

Gezelschapspelletjes

Memorie 

Lotto 

Bal spelletjes

Bal in een emmer of mand gooien 

Kegelen 

Ballon omhoog houden (handen, krantenpapier, vliegenmepper, ping-pong pallet) 

Yoga  

Zonnegroet: 

Dierenyoga 

Verhaal: 

Vandaag gaan we naar de zoo de dieren bekijken. We nemen de fiets en fietsen naar de zoo. 

Yogahouding fiets (jongste kleuters): De kleuter ligt op de grond, steekt de benen in de lucht en maakt trapbewegingen met de voeten. 

We zijn bij de zoo aangekomen. We komen een aantal dieren tegen.  Het eerste dier dat we tegenkomen is: 

De gorilla: 

Yogahouding: de kleuter staat rechtop en buigt wat door de knieën. Daarna trommelt hij/zij met zijn/haar vuisten in een snel tempo op de borst en maakt het geluid van een gorilla: OE OE OE of AH AH AH 

Nadat we de gorilla hebben gezien gaan we verder en komen een leeuw tegen. 

De leeuw: 

De kleuter zit op de knieën op de grond en ademt in door de neus. De kleuter brengt zijn/haar handen met gespreide vingers, als klauwen, naast zijn/haar gezicht. Doet de mond en ogen wijd open en brult als een leeuw. 

We gaan nog wat verder en komen bij de wilde katten. 

Wilde kat: 

De kleuter zit op handen en knieën. De handen staan recht onder de schouders. Maak een holle rug, het hoofd gaat omhoog (adem in) (dit is een blije poes). Maak een bolle rug, kijk naar je eigen buik (adem uit) (Dit is een boze poes.) 

Enkele keren herhalen. Daarna gaan we naar de olifanten.

De olifant: 

Sta met de voeten wat uit elkaar. Neem met 1 hand je neus vast. Steek je ander arm door de gebogen arm en hou hem gestrekt vooruit. Stamp met je voeten hard op de grond. 

Als laatste gaan we naar de krokodillen kijken.

De krokodil: 

Jongste kleuters: De kleuter ligt op de buik en strekt de armen vooruit. Een arm ligt onder de andere. De kleuter opent en sluit de armen met gestrekte vingers en blijft op de buik liggen. Dit is de muil van de krokodil. 

Maar we zien ook een baby krokodil.

De kleuter houdt de armen gesloten en doet enkel de handen open en toe. Het is tijd om naar huis te gaan en we fietsen terug naar huis. 

We hopen elkaar snel weer te zien, in goede gezondheid.

juf Marlies en juf Inneke