AGENDA
- Situatie schoolstraat
- Terugblik op voorbije O&S
acties
- Communicatieproject + Korte
termijn acties op school
- Huidige COVID regels op school:
overzicht
- Signalen van ouders/klasouders
- Varia
VERSLAG – VERSLAG – VERSLAG – VERSLAG – VERSLAG
1. Situatie schoolstraat
Vergadering
met stad heeft plaatsgevonden. Wat gebeurde voorlopig al:
- We
sensibiliseren om zelf geen gevaarlijke situaties te creëren en het
verkeersreglement te respecteren; parkeren/stilstaan op de gearceerde zones is
niet toegelaten.
- Een van de BOA-ambtenaars
ingeschakeld door de stad, ging niet op een erg diplomatische manier te werk.
De school vroeg de stad om een reactie hierover.
- Om te
verzekeren dat de kiss & ride zone beschikbaar is op de momenten die
voorzien zijn heeft de politie geparkeerde auto’s beboet en getakeld. Dit had
tijdelijk een positief effect, maar na de Kerstvakantie was er terug een
verslechtering van de situatie.
- We willen ons
als school en O&S houden aan ons engagement om ouders te sensibiliseren; de
school vroeg aan stad ook om verdere acties te nemen om de situatie veiliger te
maken.
Vragen/reacties
van ouders:
- Kan er toch
meer druk op de stad gezet worden, gezien de zeer moeilijke en soms gevaarlijke
situatie?
We blijven ijveren voor het vrijmaken van de kiss & ride en
proberen op een constructieve manier in dialoog te blijven gaan met de stad. De
situatie is bestuurlijk ook niet eenvoudig (de vesten zijn gewestweg).
- Kunnen we ouders meer sensibiliseren om met de fiets of te voet te komen?
- We moeten opletten voor het “stigmatiseren” van bepaalde groepen (bijv. autobestuurders). Er is een overschot aan plaatsen in basisscholen in Mechelen: ook mensen uit de rand rond Mechelen komen naar school in Mechelen. Deze mensen zijn niet altijd in de mogelijkheid om met de fiets/te voet te komen.
- We kunnen dit zeker blijven stimuleren, maar er wordt verhoudingsgewijs wel al veel gebruik gemaakt van de fiets door onze ouders;
- Idee om een tekening te laten maken door kinderen, vergezeld van een brief door O&S, leerlingenraad mee laten nadenken, reeds ondernomen initiatieven vermelden in de brief.
2. Terugblik op voorbije O&S acties
We blikken even terug op de dingen die het voorbije
schooljaar al werden gerealiseerd (zie ook presentatie in bijlage). Enkele
voorbeelden:
- Kalenderverkoop: deze actie bracht opnieuw een mooie winst op van €500,-
- Dag van de leerkracht: de post-it actie was een groot succes, veel post-its met ontroerende boodschappen aangebracht door leerlingen;
- Warmste boekenbeurs: O&S heeft deze actie gesteund (financiële bijdrage) zodat elk kind van de lagere school in de mogelijkheid was een boek te kopen; op deze manier steunde O&S ook de warmste week.
- Er werd een kleine attentie voorzien voor het hele schoolteam vlak voor de kerstvakantie
- O&S voorziet regelt de administratieve kant van het gratis fruit op vrijdag.
3. Communicatieproject + Korte termijn acties op school
Communicatieproject
We brainstormden de vorige vergadering over een nieuw
project rond verbinding en communicatie. Ook de leerlingenraad bracht veel
leuke ideeën aan. De COVID situatie laat momenteel nog steeds niet toe om dit
project ten volle op te starten. Na rijp beraad besloten we dit even “on hold”
te zetten tot de situatie verbetert. Dan kunnen we het project uitrollen zoals
we het graag zouden willen.
Korte termijn acties
In tussentijd willen we zeer kleine, kleinschalige,
“een-dags-acties”, opzetten die positieve vibes opleveren om op die manier de
verbinding tussen ouders en school in het leven te houden.
We zoeken ideeën in kleinere groepjes. Een aantal
voorstellen die naar voor kwamen:
- Kleuterschool: “The masked
teacher” leeft nog altijd bij de leerlingen => kunnen we kinderen een
filmpje laten maken in de klas op die liedjes, en de ouders uitdagen om ook
iets te doen. Ouders doen ook een dansje (misschien moeilijk te realiseren) of
ouders geven één of andere beloning thuis
- Raadsel bezorgen aan de kinderen
en het antwoord via smartschool bezorgen aan de ouders, de kinderen krijgen dan
’s avonds het juiste antwoord;
- We gooien iedere week 3 verhalen
in de whatsapp groep en ouders mogen raden wat waar gebeurd is, kan per klas of
voor heel de school;
- 3de graad: raadsel voor de
leerlingen die ze zelf kunnen opzoeken op internet, ook ouders zouden zulks een
raadsel kunnen presenteren.
- 1-tegen allen voor de leerlingen
tijdens de speeltijd;
- Ouders komen een turn-momentje
geven ’s ochtends;
- Fluo actie, kinderen ontvangen
geheel in fluo verkleed, om ze aan te moedigen om met helm en fluo-vestje te
komen;
- Knuffelbeer-actie. Je kan iemand
verkleed als beer komen knuffelen ’s ochtends.
- Schat-kaart: ’s morgens krijgen
de leerlingen een schat-kaart en de leerlingen mogen de schat gaan zoeken in de
school;
- Gedichten op de ramen schrijven.
- Gedichten raden: een woord weg
laten in het gedicht, dat kan gezocht worden door de ouders samen met de
kinderen. Ouders kunnen zelf een gedicht schrijven, waar het ontbrekende woord
kan gezocht worden in de klas;
- Een feestpakket voor elke klas
(bv. met feesthoedjes, slingers, mss een drankje/hapje, …) om op een fijne
manier samen af te sluiten voor de krokusvakantie. Die week een kleine ’teaser’
om de spanning wat op te bouwen dat de lln weten dat er iets op komst is :).
4. Huidige COVID regels op school: overzicht
- De “Noodrem-procedure” wordt toegelicht: deze werd toegepast wanneer 4 leerlingen positief testen. Tot nu toe ging het telkens om meer dan 4 leerlingen en bleek de quarantaine nuttig gezien het grote aantal nieuwe besmettingen in deze klasgroepen (nadat ze in quarantaine gingen).
- Op moment van deze vergadering zijn 12 leerkrachten in quarantaine, toch wordt alles in het werk gesteld om de school niet te sluiten
- Naar de vaccinatie-status van -12-jarigen wordt niet gekeken.
- Aan ouders wordt niet meer gevraagd kinderen onmiddellijk te komen halen. Die worden gewoon ’s avonds opgehaald. De quarantaine start de dag er na.
- De school is heel dankbaar voor het begrip dat de ouders hebben. Er komen ook geen negatieve reacties. Ouders appreciëren ook de extra inzet van de school heel erg.
5. Signalen van ouders/klasouders
Klasouders: Niet
voor elke klas werd een klasouder gevonden, maar er is wel iemand voor elk jaar
(behalve zesde). Op zich werken de whatsapp groepjes per leerjaar goed, dus is
1 klasouder per jaar geen probleem. De lijst van klasouders wordt hier nog eens
gedeeld:
Klas
|
Naam klasouder
|
0K
|
Stephany Trogh
|
1K
|
Hans & Liesbeth Adriaensens
|
2K
|
Kimberly Garcia
|
3K
|
Sarah De Graef
|
1L
|
Jessy Van Opstal
|
2L
|
Joke Geerts
|
3L
|
Pieter De Troyer/Nathalie Janssens
|
4L
|
Nicky Vandenbroucke/Lieve Jaspaert
|
5L
|
Leen Govaerts
|
3de leerjaar: huiswerk is soms onduidelijk, boeken soms niet bij => graag concrete
cases doorgeven aan de leerkracht (aantal leerlingen, welk huiswerk, …).
Meester Koen mag in cc gezet worden als graad-coördinator. De huiswerk-werking
wordt per graad geëvalueerd dit jaar.
Onthaalklas: communicatie via de schriftjes zou meer uitgebreid
kunnen. Dit
blijkt moeilijk te realiseren. De school doet veel inspanning om foto’s op de
site te zetten. Er is ook een whatsapp groep in OKB. Individuele vragen aan de klasleerkracht
zijn zeker altijd mogelijk. De leerkrachten staan ook aan de schoolpoort op het
einde van de dag om aanspreekbaar te zijn. Hopelijk kunnen kinderen spoedig
terug in de klas opgehaald worden. Er wordt zoveel mogelijk noodzakelijke info
meegegeven (bv. al dan niet geslapen, ongelukjes…). De focus van de leerkracht
tijdens de klasdag gaat wel maximaal naar de zorg voor de kinderen.
Bij de minste twijfel kan je de school altijd contacteren als je meer informatie wil.
Kom gerust langs bij meester Sven, bel, mail of contacteer via de klasouders of whatsapp. 015 28 84 41 of info@umbasis.be
Frietjes. Kunnen er minder
frietjes op het menu gezet worden?
Dit is niet te realiseren, de school hangt af van het aanbod van de catering
binnen deze gekozen prijs-categorie. Vrijdag werd er een veggie-dag ingelast
(op uitdrukkelijke vraag van de ouders) om het menu meer te balanceren. Een
mogelijkheid is de donderdag overslaan, je kan per dag inschrijven voor de
warme maaltijd.
Lunchpauze
in de klas:
Is er genoeg tijd om te eten ’s middags? In sommige klassen wordt al eens een
filmpje, Karrewiet… gekeken waardoor kinderen vergeten door te eten. Leerlingen
worden regelmatig aangespoord. Maar dit is inderdaad soms moeilijk. De
graadcoördinator bespreekt dit met de leerkrachten. In sommige leerjaren wordt
er eerst gegeten. Dit wordt bekeken of dit in andere leerjaren ook kan
ingevoerd worden.
6. Varia
- De schoolfuif gaat niet door.
- De lichtjeswandeling helaas ook niet.
Volgende
vergaderingen:
- maandag 14 maart 2022 om 20 uur
- dinsdag 3 mei 2022 om 20 uur
- donderdag
9 juni 2022 om 20 uur (slotvergadering) => zal worden verplaatst!
Nieuwe datum wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.