Kleuterklas van de toekomst

Welkom in de kleuterklas van de toekomst!

Een kleuterklas waar de kleuters kunnen thuiskomen, waar ze in alle rust kunnen leren en spelen, waar ze hun creativiteit kunnen gebruiken. Dat is de kleuterklas van de toekomst.

Vorig schooljaar kregen we de meubels van de kleuterklas van de toekomst van interieurbedrijf Dox ter beschikking. In samenwerking met Thomas More engageerden we ons om studenten en docenten te ontvangen en te experimenteren met deze onbekende klasomgeving.

De samenwerking verliep zo vlot dat de kleuterklas van de toekomst ook nu nog in onze tweede kleuterklas staat. En daar zijn we blij mee, want de meubels zorgen niet alleen voor rust in de klas, maar ook voor kansen. Kansen tot creativiteit, zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De kleuters zijn echt eigenaar van hun klas.

Maar wat zijn dat juist, die meubels van de kleuterklas van de toekomst? Bij binnenkomst valt vooral de rust op. De meeste kleuterklassen puilen uit van het materiaal. Deze kleuterklas helemaal niet. De blikvanger is het grote eiland. Een plek om samen op te spelen, op te klimmen en op te leren. De andere elementen complementeren: het verrijdbare schildermeubel, de versleepbare matjes, de verplaatsbare kussens. Allemaal kunnen ze gebruikt worden om meerdere functies te vervullen: de kussens zijn zowel een cirkel om de dag in te beginnen, als een ‘de vloer is lava’ spel.

Die rust zorgt voor meer creativiteit. Klassen vol kleurrijk speelgoed zorgen voor overprikkelde kinderen. De rustige kleuren en vormen in de kleuterklas van de toekomst moedigen de kinderen aan om zelf het heft in handen te nemen. Met hun verbeeldingskracht worden twee matjes de oceaan met een eiland waar ze op kunnen spelen.

Mijn kleuters ervaren veel meer vrijheid en genieten van de open ruimte. Ze zijn dol op hun nieuwe klas en vinden het fantastisch om op hun kousen te spelen. Elke week experimenteren ze met de ruimte en vinden ze iets nieuws!

Juf Tine

Lees meer over de kleuterklas van de toekomst

Neem hier een kijkje in de kleuterklas van de toekomst!

Artikel op veranderwijs.nu – Verandering vraagt tijd: hoe een proeftuin verankerd werd in de dagelijkse schoolwerking