Super goede school, waar het kind centraal staat. (Fayrouz B.)

De kleuterklas van de toekomst staat bij ons!

  • 22 april 2021
  • 2de kleuterklas

De kleuterklas van de toekomst staat tijdelijk in Mechelen. De klas is een resultaat van een intense samenwerking tussen Thomas More en interieurbedrijf Dox.

De kleuterklas van de toekomst staat tijdelijk in onze kleuterschool. De klas is een resultaat van een intense samenwerking tussen de lerarenopleiding van Thomas More en interieurbedrijf Dox.

Basisschool Ursulinen is de eerste locatie van de pop-up kleuterklas van de toekomst on tour en is alvast enthousiast. “Mijn kleuters ervaren veel meer vrijheid en genieten van de open ruimte. Ze zijn dol op hun nieuwe klas en vinden het fantastisch om op hun kousen te spelen. Elke week experimenteren ze met de ruimte en vinden ze iets nieuws”, aldus Juf Tine van de tweede kleuterklas .  

Klas met een hoek af 

De kleuterklas van de toekomst is er letterlijk één zonder hoeken. Er staat midden in de ruimte een groot element centraal. Daarnaast zijn er een aantal extra elementen om nieuwe opstellingen mee te maken. Daarrond is er voldoende ruimte om te lopen en te bewegen. Kleinere elementen vind je terug op of onder het eiland, net als opbergplekken. 

Het concept gaat terug naar de abstractie: een eiland waar kleuters in 3D leren puzzelen en zachte en natuurlijke kleuren. Het is een klas die je 360 graden kan draaien, die het licht van de seizoenen kan volgen. Zo kan er in de lente een leeshoekje zijn aan het raam, in de winter is het daar te koud en kan je het verleggen naar ergens anders. 

Resultaat van samenwerking tussen onderzoek en werkveld 

Het Dox team ontwierp de kleuterklas van de toekomst. De opvolging van de werking en het project navorming dat er bij hoort, gebeurt in nauw overleg met Thomas More Lerarenopleiding. Dox werkt als Partner in Education bij Thomas More al een aantal jaren zeer intensief samen met het docententeam van TM Mechelen. Zes jaar werkten ze aan de kleuterklas van de toekomst, die het laatste jaar in versnelling kwam door de grote vraag. 

Inge Nuyens is CEO bij Dox: “De meeste kleuterklassen geven een enorme overprikkeling en overinformatie. Kleuters hebben nood aan een omgeving die rust uitstraalt. Wij vertaalden deze visie dus naar de inrichting van een klas waar veel moet kunnen gebeuren, maar die toch luchtig moet blijven.  Waar kleuters actief met de ruimte aan de slag kunnen en zelf zaken kunnen faciliteren.” 

Monique Smeets was jarenlang een gepassioneerde kleuterleerkracht en is nu praktijklector en stagebegeleider aan de hogeschool. Barbara De Jonge is leraar, onderwijswetenschapper en lector bij de educatieve bacheloropleiding kleuteronderwijs aan Thomas More Mechelen. 

Barbara: “Voor ons staan drie basisbehoeften centraal in deze kleuterklas van de toekomst: autonomie, verbondenheid en je competent voelen als persoon. Als deze basisbehoeften voldaan zijn, dan ben je gemotiveerd om dingen aan te pakken en tot leren te komen. Dat geldt zowel voor leerkrachten, schoolteams, als kleuters.” 

Monique: “Als we de verbondenheid vertalen naar de ruimte, is het duidelijk dat kinderen dit pas kunnen als ze zich veilig voelen. Die veiligheid kan je bieden door je klas overzichtelijk in te richten zodanig dat je als leerkracht zichtbaar en hoorbaar bent en in de nabijheid van de kleuters blijft.” 

Primeur voor Mechelen 

De opstelling wordt nu getest in basisschool Ursulinen in Mechelen, deel van de scholengroep KITOS. Daar mag juf Tine van de tweede kleuterklas nog tot eind juni in de nieuwe ruimte aan de slag met haar kleuters. De eerste reacties zijn alvast positief. 

Directeur Sven: “Ik zie dat zowel Juf Tine als de kleuters veel lager bij de grond spelen. Zo stimuleren we meer de grote motoriek. De opstelling biedt grotere kansen om de persoonsgebonden ontwikkelvelden gerichter aan bod te laten komen”.   

Juf Tine:“Tot mijn verbazing merk ik dat de kleuters veel rustiger spelen, er is veel minder drukte. Ik moet de kinderen wel blijven stimuleren om ook OP het eiland te gaan zitten en spelen. Dat het zowel een tafel als speelruimte kan zijn, was aanvankelijk nog moeilijk voor hen, maar we blijven hun creativiteit aanboren!” 

Ook de studenten kleuteronderwijs van Thomas More zullen de komende maanden (waar en wanneer het veilig kan) een kijkje nemen en hun bevindingen noteren en een aantal zaken uittesten. Want zo’n nieuwe en innovatieve inrichting vraagt ook een aangepaste vorm van lesgeven. De leerkracht moet vertrouwen op de kracht van het spel en de creativiteit van de kinderen. Het begeleiden, meespelen en stimulerend tussenkomen speelt een cruciale rol in het leerproces.  

Meer info over het ganse project vind je op deze pagina.