Super goede school, waar het kind centraal staat. (Fayrouz B.)

In de pers: Hoogbegaafde leerlingen willen zich niet altijd anders voelen

  • 18 januari 2021
  • Algemeen

Onze school als voorbeeld in het magazine Klasse!

Leerlingen die hoogbegaafd zijn, voelen zich vaak een alien in de klas. Onderzoek bevestigt dat we er goed aan doen om die gasten even uit hun klas te halen. Wekelijks ga ik een uur met hen aan de slag. Samen met mijn collega Vinciane coach ik een groep uit het 1ste, 2de en 3de en een groep uit het 4de, 5de en 6de leerjaar. In deze kleine groep zijn ze even niet alleen anders.”⁠

“Met elk kind bespreken we wat het wil bereiken, wat het daarvoor nodig heeft en hoe we daarbij kunnen helpen. Wekelijks passen we het aanbod aan om het juiste evenwicht te vinden. Omgekeerd verwachten we inzet voor hun leerdoel. Voor een groep spreken en leren falen zijn veel voorkomende leerkansen.”

“De ene week bespreken we fragmenten uit ‘Durf te vragen’. Een andere week werken we met F1-cards van Eduforce of creëren we een eigen wereld die we baseren op een boek. En binnenkort komt Tessa Kieboom, expert in hoogbegaafdheid langs in onze klas. Met haar zoeken we uit waarom en hoe hoogbegaafdheid ervoor zorgt dat je op zoveel vlakken anders denkt en voelt.” 🧠⁠

“Het liefst noemen ze zich ‘de kinderen van de 654’ of ‘de kinderen uit de 321’. Dat verwijst naar de klas waartoe ze behoren. Termen zoals kangoeroeklas of hoogvliegers vinden ze te beladen. Ze willen normaal zijn. Veel hoogbegaafde kinderen proberen zich te verstoppen. Hen wil ik gezien hebben. Ook de kinderen die in een kwetsbare situatie opgroeien, moet ik detecteren vooraleer ze zich in een hoekje laten duwen, of er zelf gaan inzitten.”⁠

“Ook in hun klas zie ik deze gasten. Tijdens mijn 2 zorguren ondersteun ik de leraar met een gedifferentieerd aanbod: andere oefeningen in plaats van extra oefeningen en het schrappen van niet geschikte oefeningen in het werkboek. Een ideaal moment om kennis en inzichten uit te wisselen over de zorgnoden in de klas.”⁠

Els Schobben geeft MUVO in basisschool Ursulinen Mechelen en coacht met haar parallelcollega Vinciane Huyge 2 groepen hoogbegaafde leerlingen. Een schoolomgeving creëren waar elke leerling zichzelf mag zijn is hun gemeenschappelijke doel. Hoogbegaafdheid de nodige aandacht en een volwaardige plek geven een logisch gevolg.⁠

bron: https://www.instagram.com/p/CKI_JdIAhYj/

foto: Katoo Peeters/