We leren ruzies oplossen & wegen er op los! (2de kleuterklas)

• 21 april 2023

Deze week maakten we kennis met een weegschaal.

Hoe werkt een weegschaal? Wat is zwaar en wat is licht? We wegen met voorwerpen, blokjes, gewichtjes,… We sorteren van licht naar zwaar en omgekeerd.

Voor de lunch wogen we ook onze brooddoos en drinkbus met onze handen: wat woog het zwaarst?

We leerden deze week ook werken met een stappenplan om ruzies op te lossen: van de donderwolk naar de zon. Om de beurt vertellen wat er gebeurd is, wat we zelf gedaan hebben en daarna samen oplossingen bedenken om het terug goed te maken… Niet gemakkelijk, maar we oefenen de komende weken verder!

Om onszelf te leren verplaatsen in een ander, speelden we een spelletje waarbij we tegen elkaar vertelden hoe de verschillende kinderen zich voelden op de situatieprentjes.

Kortom, een drukke, boeiende week waarin we veel geleerd hebben!