Toneel sociale vaardigheden: speelplaatsafspraken (kleuterschool)

• 9 september 2022

Iedere maand is er een toneel rond sociale vaardigheden voor de kleuters.

Speelplaatsafspraken

Woordenlijst GO40y

De speelplaats

Pijn

Spelen

De wc

De juf

Woordenlijst GO40y

Afspraken

1. We spelen mooi op de speelplaats:
    1. We zorgen voor elkaar
    1. We doen elkaar geen pijn
    1. Als iemand stop zegt, dan luister je naar elkaar
    1. We zeggen ‘sorry’ als we iemand pijn gedaan hebben
  2. Je mag de juf of meester een hand geven, als je niet weet wat te doen op de speelplaats.
  3. We vragen aan de juf of meester bij de deur om naar het toilet te gaan.
  4. Als het belt, gaan we op onze vierkanten in de rij staan.
  5. We spelen met het speelgoed uit de speelbakken zoals juf Brenda ons heeft uitgelegd. Dit wordt uitgelegd tijdens het volgende toneel.

Situaties nagespeeld door de leerkrachten

1. Twee kleuters spelen tikkertje op de speelplaats. Kleuter 1 begint kleuter 2 te duwen in plaats van te tikken. Kleuter 2 zegt ‘STOP’. Kleuter 1 blijft verder doen en kleuter 2 begint te wenen.. De juf komt erbij en vraagt wat er aan de hand is. Kleuter 2 legt snikkend uit wat er gebeurd is. De juf legt uit wat het woordje ‘STOP’ betekent en dat je elkaar geen pijn mag doen. Kleuter 1 moet ‘sorry’ zeggen tegen kleuter 1. Hierna spelen ze terug mooi samen.
  2. Een kleuter loopt wat doelloos rond op de speelplaats en komt niet tot spel. De juf ziet het en gaat naar de kleuter. Ze vraagt of hij haar een hand wilt geven.
  3. Een kleuter loopt rond op de speelplaats en moet dringend pipi doen. Kleuter loopt gewoon voorbij de juf aan de deur naar het toilet. De juf gaat naar de kleuter en legt uit dat hij moet vragen om  te gaan plassen. De kleuter doet het hierna juist en krijgt toestemming om naar het toilet te gaan.
  4. Enkele kleuters spelen op de speelplaats. De bel gaat. 2 kleuters gaan meteen naar de rij en op een vierkant staan. Een andere kleuter blijft spelen. De juf gaat er naartoe en vertelt dat je op een vierkant moet gaan staan in de rij als de bel gaat.

Slot

We zingen het eerste stukje van ons lied.

Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij,

Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij.

Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend,

Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend.