Sociale vaardigheden: afspraken speelplaats (kleuterschool)

• 1 oktober 2021

Toneel over het gebruik (en regels) van het speelgoed op de kleuterspeelplaats.
‘Respect voor materiaal’.

Toneel door de kleuterjuffen over de regels en het gebruik van het speelgoed (speelbakken) op de kleuterspeelplaats.

“Respect voor materiaal”

Speelmateriaal in de speelbakken juist gebruiken/respect voor materiaal:

MAANDAG: Juf Inneke laat de prent van maandag zien.

– Materiaal 1: loopklossen. Kind 1 neemt meerdere loopklossen en doet alles wat niet mag. Kind 2 komt vragen om mee te spelen, maar mag niet van kind 1. Juf Inneke corrigeert en vertelt hoe het moet.

– Materiaal 2: fietsbanden. Kind 2 pakt de fietsbanden omdat ze niet mag meespelen met de loopklossen. Ze doet dingen die niet mogen. Juf Inneke corrigeert en vertelt hoe het moet.

DINSDAG: Juf Inneke laat de prent van dinsdag zien.

– Materiaal 3: grote blokken. Kind 3 en kind 4 spelen wedstrijdje blokken over de muur gooien.

Juf Inneke corrigeert en laat zien hoe het wel moet.

– Materiaal 4: zwarte blokken. Kind 3 en Kind 4 spelen met de blokken op de speelplaats i.p.v. onder het afdak. Juf Inneke benoemt naar de kinderen toe dat ze ONDER het afdak moeten spelen met de zwarte blokken.

WOENSDAG: Juf Inneke laat de prent van woensdag zien.

– Materiaal 5: kosteloos materiaal. Kind 1 en kind 2 spelen met het kosteloos materiaal. Er gaat ‘iets’ stuk. Ze gaan dit tegen de juf zeggen. Juf Inneke zegt dat wat stuk is in de vuilnisbak moet.

DONDERDAG: Juf Inneke laat de prent van donderdag zien.

– Materiaal 6: strandballen. Kind 3 en kind 4 spelen met de strandballen en gooien deze over de muur. Juf Inneke corrigeert en zegt dat ze onder het afdak moeten spelen en de ballen nooit over de muur mogen gooien.

VRIJDAG: Juf Inneke laat de prent van vrijdag zien.

– Materiaal 7: bal met kegels. Kind 1 en kind 2 spelen fout met de bal en de kegels. Kind 1 speelt met de bal en kind 2 speelt apart met de kegels. De bedoeling is dat beide samen gebruikt worden. Juf Inneke corrigeert en legt het juist uit.

Alle kinderen op de speelplaats: De bel gaat!

Juf Inneke belt met het belletje. Iedereen loopt naar zijn rij zonder op te ruimen. Juf Inneke legt uit dat we opruimen met de hesjes.