Toneel sociale vaardigheden: ‘Samen spelen, samen delen’ (kleuterschool)

Samen spelen, samen delen!

Woordenlijst GO40y

Samen
Spelen
Niet doen

Woordenlijst GO40y

”Samen spelen, samen delen 1: ‘’Grote bouwblokken komen uit de speelbak, 1 kind neemt alles voor zichzelf”

Kind 2 & 3: komen op de speelplaats en willen met de bouwblokken spelen. Kind 1: heeft alle bouwblokken vast en wil niet delen. Kind 2 & 3 weten niet goed wat ze moeten doen, dus beginnen ze kind 1 te duwen zodat alle blokken op de grond vallen, er ontstaat ruzie. Juf Inneke: komt tussen en zegt dat je zulke dingen niet mag doen. We moeten samen spelen, samen delen. Kind 1 deelt uiteindelijk met kind 2&3.

“Samen spelen, samen delen” 2: “Poppenwagens komen uit de speelkast, 2 poppenwagens voor 3 kinderen, er wordt niet gedeeld’’

Kind 2 & 3: zijn rustig aan het spelen met de 2 poppenwagens, kind 1 komt vragen om ook eens te rijden, kind 2 & 3 willen niet delen. Juf Inneke: komt tussen, want de kinderen geraken er zelf niet uit. Juf Inneke stelt voor om beurtelings met de poppenwagen te rijden, Ze stelt ook voor om de ene kleuter met de buggy te laten rijden en de andere kleuter met de pop te laten rondlopen, want samen spelen samen delen!

“Samen spelen, samen delen” 3: “Geen stiften kunnen delen tijdens een teken activiteit”

Kind 1 en 2 zijn aan het tekenen. De pot stiften wordt bij aanvang in het midden gezet door juf Inneke. Kind 1 schuift de pot stiften naar zich toe, en kind 2 doet na een tijdje hetzelfde, er ontstaat ruzie omdat ze de pot stiften niet willen delen. Juf Inneke komt tussen en stelt voor om de pot stiften in het midden te zetten, maar beide kleuters blijven ruzie maken omdat ‘het midden’ te ver is van elkaar. Kind 3: komt mee een oplossing bedenken, en stelt voor om dichter bij elkaar te zitten aan de tafel, zodat ze de pot stiften toch kunnen delen om samen te spelen.

“Samen spelen, samen delen” 4: “Geen plaats willen delen op de bank naast juf Inneke”

Juf Inneke zit op de bank om een verhaaltje voor te lezen, en heeft twee plekjes naast haar. Kind 1 en 3 zitten naast de juf, kind 2 wil ook naast de juf zitten maar kind 1 en 3 zeggen dat er geen plaats meer is. Kind 2 wordt hier heel verdrietig van, want wil ook graag dicht bij de juf zitten. Juf Inneke bedenkt mee samen met de kleuters hoe ze de bank toch kunnen delen met elkaar of hoe ze toch dicht bij elkaar kunnen zitten zonder ruzie te maken.

Slot: We sluiten af met het verhaal ‘Spelen’ uit het prentenboek ‘Felix zoekt geluk 2’ Nele S, Kelly en Nele D lezen om de beurt een prent voor. De prenten worden vastgehouden en verdeeld over de speelzaal zodat alle kleuters de prenten goed kunnen zien tijdens het voorlezen. Zo kan elke graad (OK, 1K, 2K, 3K) één exemplaar meenemen naar zijn klas om het verhaal nogmaals voor te lezen voor je eigen klasgroep.

Slot lied: “Hé kom erbij!”

We brengen elke week een nieuwe vers aan over het thema van de maand op de melodie van “hé kom erbij”. Zo hebben we op het einde van het schooljaar een zelfgemaakt sociale vaardigheden lied.

*Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij,

Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij.

*Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend,

Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend.

*Het materiaal, het materiaal, het materiaal dat mag niet stuk

Het materiaal, het materiaal, het materiaal dat mag niet stuk (Respect voor Materiaal)

*Ik deel met jou, ik deel met jou, ik deel met jou en jij met mij ik deel met jou, ik deel met jou, ik deel met jou en jij met mij! (Samen spelen, samen delen)