Sociale vaardigheden: complimenten (kleuterschool)

• 8 november 2021
  • Onthaalklas

Complimenten krijgen én geven aan elkaar.

Toneel door de kleuterjuffen over complimenten geven aan elkaar.

“Complimenten geven aan elkaar”

”Compliment 1: ‘’Wauw wat kan jij/jullie goed voetballen!”

Kind 1 & 2: zijn mooi aan het voetballen, doen helemaal niets fout en kunnen het ook erg goed.

Kind 3: Komt de bal afpakken, roept “jullie kunnen echt niet goed voetballen!!” en lopen weg met de bal.

Juf Kelly: komt tussen en zegt dat ze zulke dingen niet mogen zeggen maar elkaar beter een compliment kunnen geven: “wauw, jullie kunnen goed voetballen, willen jullie mij dit ook leren en mag ik meespelen?”

De kinderen geven elkaar complimenten over hoe goed ze iets kunnen en spelen nadien samen al voetballend verder.

Compliment 2: “Wat ben jij/jullie lief!”

Kind 1: wandelt over de speelplaats met open schooltas. Alles valt op de grond.

Kind 2: komt aangelopen en lacht kind 1 uit.

Kind 3: Komt meehelpen en zegt tegen kind 2 dat ze beter meehelpt ipv te lachen.

Kind 1: geeft een compliment: “wat ben jij lief dat je mij helpt, jij kan goed helpen, dankjewel!”

Juf Kelly: komt ook tussen en zegt tegen het helpende kind dat ze erg lief is en dat ze dit compliment wel verdiend.

Compliment 3: “Wat goed, jij kan super lang op 1 been staan, ik ben fier op jou!”

Kind 1, 2, 3 staan tijdens de turnles alle drie op 1 been.

Kind 1 kan dit goed, kind 2 kan dit een beetje, kind 3 kan dit niet. Ze helpen elkaar en geven elkaar tips om het toch goed te doen. Ze stimuleren elkaar door complimenten te geven.

Juf Kelly: komt langs bij de kinderen om te zien hoe goed het lukt, ook al lukt het niet bij iedereen evengoed, toch geeft de juf alle kinderen complimenten.

Compliment 4: “Wat knap dat je het blijft proberen en volhouden om je jas toe te doen, ik ben fier op jou!”

Kind 1: staat erg hard haar best te doen om haar jas te sluiten, blijft volhouden maar het lukt niet.

Juf Kelly: Kan ik je helpen? Want je bent al zo lang aan het proberen?

Kind 1: “Neen, ik kan het echt zelf maar het lukt niet!”

Juf Kelly: geeft complimenten over het feit dat ze het zo goed volhoud en probeert en dat ook als je iets niet kan je het toch goed kan doen door het te proberen en vol te houden.

Compliment 5: “Wat kunnen jullie mooi samen spelen, kei knap, goed bezig!”

Kind 1,2,3: Spelen samen met de bal, kunnen goed samen spelen.

Juf Kelly: komt kijken en vertellen hoe goed en mooi ze samen kunnen spelen, goed bezig! De juf geeft complimenten en de kinderen geven tijdens het spelen ook aan elkaar complimenten.

Compliment 6: “Wauw wat kan jij mooi huizen tekenen, knap!” “maar jij kan ook heel goed bomen tekenen, zo mooi!’’

Kind 1 tekent een huis.

Kind 2: tekent bomen. Ze geven elkaar complimenten over hun tekeningen, ook al is niet alles perfect getekend.

Kind 2 zegt haar eigen bomen niet mooi te vinden en wil stoppen met tekenen. Juf Kelly komt rondkijken in de klas en geeft complimenten over alle mooie tekeningen, want alles is mooi, ook al kan je misschien niet heel goed tekenen, toch is alles wat je probeert en tekent erg mooi en goed.

Slot: We vragen even aan ‘het publiek’ (de kinderen) of ze weten wat een ‘compliment geven is?’ We leggen dit even samen uit aan alle kinderen en verwoorden goed wat het juist is om ‘een compliment’ te geven aan elkaar.

Slot lied: “Hé kom erbij!”

We brengen elke week een nieuwe vers aan over het thema van de maand op de melodie van “hé kom erbij”.

Zo hebben we op het einde van het schooljaar een zelfgemaakt sociale vaardigheden lied.

Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij,

Hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij, hé kom erbij. Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend,

Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend, jij bent mijn vriend jij bent mijn vriend. Het materiaal, het materiaal, het materiaal dat mag niet stuk.

Het materiaal dag mag niet stuk, het materiaal dat mag niet stuk. (Respect voor Materiaal – toneel 1)

Een compliment, een compliment, een compliment voor jou en mij een compliment voor jou en mij, een compliment voor allebei. (Complimenten geven – toneel 2)