Elke leerling presteert bij ons beter!

• 19 januari 2024
  • Algemeen

Er was deze week heel wat persaandacht voor onze school over de onderwijskwaliteit. Herlees en bekijk hier alles.

Maandag 15 januari hield het Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn persconferentie op de Campus Ursulinen Mechelen. Met goed nieuws over de analyse van de IDP’s, de “interdiocesane” proeven die leerlingen in het 6de jaar afleggen.

“Voor het eerst in jaren valt er goed nieuws te noteren over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs. Uit de jaarlijkse IDP-toetsen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen blijkt voor het eerst een stijging in de prestaties van leerlingen in het zesde leerjaar voor zowel Nederlands, Wiskunde, Wetenschappen & Techniek als Mens & Maatschappij. Dat stellen Kristof De Witte en Letizia Gambi, onderzoekers van de KU Leuven, vast na analyse van de resultaten. Daarnaast bereikten de sterkste presteerders opnieuw hun niveau van 2021.” (Persbericht Katholiek Onderwijs Vlaanderen 15/01/2024).

Onze school presteert al enkele jaren hoger dan het gemiddelde op deze toetsen. Dit dankzij een anders organiseren van differentiatie, nl. in instructiegroepen i.p.v. binnen één klas. We zetten ook in op lees- en luisterstrategieën en automatisering en werpt zijn vruchten af. Eindelijk hebben we een bewijs: leraren doen ertoe! Hun inspanningen lonen!
Lees hieronder alle persaandacht:

Met dank aan de leerlingen van 6B die graag een interview gaven over de coronatijd en de toetsen die ze al hebben afgelegd.

Op de voorpagina van De Standaard: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240115_97832714

In De Tijd

Het Laatste Nieuws, dinsdag 16 januari 2024, p.3:

En meester Peter van het vijfde leerjaar gaf zijn kijk op de zaak in de kranten (Nieuwsblad 17/01/2024 hiernaast)