Leeshond Raeka helpt onze leerlingen beter te lezen

• 24 november 2023
  • Algemeen

Maak kennis met Raeka, onze leeshond! Een extra stimulans om onze leerlingen een heel schooljaar lang meer te doen lezen.

Goed kunnen lezen, maar ook graag lezen is heel erg belangrijk in het volledige leerproces van jonge kinderen. Je goed voelen tijdens het leren lezen is een van de voorwaarden om tot lezen te komen. Onze school zet nu extra in op het lezen met een leeshond om tot beter lezen te komen. “Kinderen ervaren minder stress door het contact met de hond. De hond is aanwezig bij het extra leesuur en werkt een belangrijke angstdrempel weg. We hopen dat de kinderen meer zelfvertrouwen krijgen in het lezen en dat hun leesmotivatie stijgt”, aldus directeur Sven van Grembergen.

Het project leeshond werd in de school mee mogelijk gemaakt door de vzw AAP uit Mechelen. AAP vzw schakelt dieren laagdrempelig in om zo het welzijn van mens én dier te verhogen. Zij vonden o.a. de hond Raeka en ‘baasje/begeleider An. De voorleeshond moest aan een aantal voorwaarden voldoen: goed opgevoed en getraind zijn, rustig, aaibaar, veilig naar kinderen toe en gewoon aan grotere groepen kinderen, met mogelijk lawaai. Uiteindelijk werd de Spaanse Waterhond Raeka geschikt bevonden en kreeg baasje An, Raeka én de school een opleiding.

Els Schobben, leerkracht muzische opvoeding en begeleider van het leesuur: “We zien dat Raeka een positieve stimulans voor onze beginnende lezertjes is, hij doet duidelijk de leeshonger toenemen en dat vooral omdat hij nu net een hond is. Leerlingen reageren anders op voorlezen aan een hond dan op luidop voorlezen in de klas. We zetten nu vooral in op het verhogen van de leesmotivatie bij kleine groepen kinderen, die per maand zullen wisselen. Raeka heeft de voorbije maanden al kennis gemaakt met grote groepen kinderen van de basisschool en ze staan nu allemaal te popelen om naar het ‘leeshonduurtje’ te komen”.

Onze leeshond kreeg ook veel aandacht in de pers:

Het Laatste Nieuws
Gazet van Antwerpen