Heel wat aandacht voor kunst en cultuur, ook na schooltijd
Super goede school, waar het kind centraal staat. (Fayrouz B.)

Berichten voor 6B

  • 3 april 2020
  • 6de leerjaar

We verzamelen de berichten van meester Peter voor het 6de leerjaar B hier.

Vrijdag 3 april 2020 om 14:10

Beste leerlingen en beste ouders

Het begin van de paasvakantie zal dit jaar enigszins ‘vreemd’ aanvoelen maar daardoor niet minder deugd doen.

Er worden GEEN nieuwe taken, opdrachten gegeven, maar sommige leerlingen dienen nog wel wat af te werken van de huidige taken omdat ze iets te laat in actie schoten of de planning nog niet zo vlot verliep.

Ik verlengde de data van de opdrachten voor hen. Met sommige leerlingen maakte ik ook aparte, compenserende afspraken, maar zij zijn al op de hoogte gebracht tijdens de zeer aangename videogesprekken! 
Ik ben voor de leerlingen heel de vakantie bereikbaar via mijn mail…en als ze goed geluisterd hebben tijdens de chats, kennen ze ook nog een andere manier.
Tip: Kinderen die graag lezen vinden onderaan bij hun bingelaccount een icoontje om een digitale boekenkast te openen. Veel leesplezier!

Ik zal af en toe wel eens een een fotootje of update sturen van mijn bezigheden.
Probeer ook met de andere leerlingen op een virtuele manier contact te houden. Ik zag dat vele glunderende gezichten tijdens de videogesprekken!
Ik wens jullie allemaal een GEZONDE paasvakantie toe.  

Meester Peter die jullie allemaal (dit is vooral aan de leerlingen gericht) vreselijk mist!

Vrijdag 3 april 2020 om 9:15

Beste ouders en kinderen

Binnen een kwartier beginnen de videogesprekken van vandaag. Gisteren zag ik op die manier al de helft van mijn leerlingen in groepjes van 3 of 4 en dat was een fantastische ervaring! Lees de inlogsinstructies in mijn mail van eergisteren nog eens na!

De link vind je hier ook terug. Let op jouw uur om in te loggen!
https://meet.google.com/ybw-ywnv-edp?authuser=0

Deze namiddag doe ik nog een laatste communicatie voor de paasvakantie.

Tot straks.
Gezonde groeten

meester Peter

Woensdag 1 april 2020 om 14:30

Beste leerlingen

Beste ouders

We willen jullie er graag nog eens aan herinneren dat jullie zich moeten aanmelden ( voor 24 april 2020) voor een secundaire school.

Hoe je dat doet, kan je nog eens nalezen in dit documenten:

Van mijn collega-directeur van onze secundaire school kreeg ik nog een filmpje dat ik graag met jullie deel ( misschien heeft niet iedereen de kans gekregen om omwille van de coronamaatregelen de school te bezoeken) : 


Om er 100 procent zeker van te zijn dat het aanmelden gelukt is, zouden we willen vragen dat je een seintje geeft aan de klasleerkracht als je aangemeld bent ( het zou voor ons ook fijn zijn als je de school die je op 1 gezet hebt ook aan ons doorgeeft). 
Veel succes iedereen.

Heel graag tot binnenkort!

Sven Van Grembergen

Directeur

Woensdag 1 april 2020 om 11:45

Dag lieve kinderen
Juf Priscilla stuurde me gisteren deze interessante informatie door.
Hier vind je een overzicht van de leerstof die in sprong 10 aan bod komt.

Dag meisjes en jongens
Zoals beloofd ben ik hier terug met een overzicht van de leerstof die in sprong 10 aan bod komt.
1) Getallenkennis: afronden en schatten   

Het komt erop neer dat het tellen van rijen(aantal wagens in 1 rij, hoeveel personen op 1 rij, hoeveel rijen?) of het maken van groepjes jou kan helpen bij het schatten.

2) vermenigvuldigen met breuken:   
bv. 2 x 2/7= 4/7         4/5 x 12= 48/5 = 9 en 3/5         2/3 x 3/4 = 6/12 = 1/2

3) IP-VP-W-V    zie YouTube Zo gezegd zo gerekend 6, les 42b1

4) verhoudingen: schaal     
door het maken van een verhoudingstabel afstanden berekenen. 

5) het cirkeldiagram, zie NN p.22


6) een breuk delen door een natuurlijk getal: zie NN p.45


7) les 126, ik denk dat de stagejuf deze les gegeven heeft, we hadden het in die les nog over de stippen op een dobbelsteen.


8) TIP bij oefening 1 op p. 95: kijk naar de tekening van de beschermhoes. teken met potlood en een meetlat een rechthoek rond het bovenste deel (net), nadien een kleinere rechthoek rond het handvat. Bereken dan de opp. van beide rechthoeken en tel beiden op. Zet het aantal cm² om in dm². Niet gokken: tabel tekenen!


Zo moet het vast lukken!

Liefs
juf Priscilla

Woensdag 1 april 2020 om 10:25

Beste leerlingen

Ik mailde jullie gisterenavond al met de vraag om op Bingel al je taken deze week af te werken, zodat de paasvakantie ook echt vakantie kan zijn.

Hierbij enkele sfeerbeelden om aan te tonen wat ik zoal doe tijdens deze “coronatijd”.

Gezonde groeten

Meester Peter

Dinsdag 31 maart 2020 om 18:00

Beste leerlingen, ouders en andere supporters,

Even een stand van zaken i.v.m. de oefentoets:

– op maandagavond (deadline stond op middernacht) kreeg ik, om 23 uur 58, de 23ste van de 25 oefentoetsen binnen (of vermelding door de ouders dat ze gemaakt was en de volgende dag in mijn brievenbus ging gepost worden….) Van de laatste 2 dacht ik even rooksignalen op te vangen, maar het was een verre buur die onkruid aan het verbranden was)

– op dinsdag kreeg ik wel contact met de 2 ontbrekende leerlingen en ze beloofden me het snel in orde te brengen … omdat niet iedereen tijdig instuurde, hoef ik me gelukkig niet kaal te scheren. 

BINGEL: De volgende dagen dienen een aantal leerlingen nog oefeningen af te werken op Bingel.

Voor sommige leerlingen ga ik oefeningen selecteren die ze de eerste keer echt niet goed maakten. Zoek op of vraag hulp, maar klik niet gewoon door want ik krijg ook telkens de foutieve oefeningen te zien… 
De volgende dagen ga ik de oefentoets van S8 verbeteren en gericht remediëringsoefeningen bezorgen. Ik zou graag elke leerling even kort zien voor de vakantie door middel van een videogesprek. Ik laat straks of morgen nog weten wanneer en hoe ik dit organiseer.


Gezonde groeten

Meester Peter

Maandag 30 maart 2020 om 17:45

Beste leerlingen en ouders

We starten weer aan een nieuwe “werkweek”. Vanmorgen, heel vroeg, zat er al een mail in jullie “digitale brievenbus” met de oefentoets. Het is ZEER FIJN om vast te stellen dat rond 15 uur reeds meer dan 10 leerlingen mij een ingevulde oefentoets teruggestuurd hadden. Als ik ze tegen middernacht allemaal heb, scheer ik me kaal!

Juf Els en meester Koen vroegen me om jullie onderstaand bericht te bezorgen:
Hey zesdejaars!

Hopelijk gaat alles goed met jullie en hebben jullie ondertussen een goed evenwicht gevonden tussen het nodige doen voor de school en de broodnodige ontspanning in deze toch wel bijzondere tijden!
Fijn dat er een paar leerlingen de nodige feedback vragen in verband met de presentatie van jouw kunstwerk/ kunstenaar/ kunst. 
We passen onze opdracht (en de deadline) aan, zodat we zeker weten dat iedereen een mooi werkje kan afgeven. (= uitleg over jouw kunstenaar, wat dit met jou doet/waarom je dit zo leuk vindt en een creatieve verwerking hiervan (eigen liedje, tekening, schilderij, rap, gedicht, maquette, …)
.

We verwachten jouw filmpje / powerpoint / een andere manier van presentatie ten laatste op vrijdag 24 april in onze mailbox. Dit is vrijdag van de eerste week na de paasvakantie! Mocht de school terug opengaan na de paasvakantie (en dat hopen wij), spreken we dan verder af. Zo niet, mag je gerust vragen stellen via mail. (Sommigen onder jullie doen dit reeds goed!). Wacht niet te lang met deze opdracht, gebruik ze gerust als ontspanning om meer te weten te komen over de persoon die jou kan raken.(meer info: zie bericht op website in nieuws zesde leerjaar: 21 maart)

Succes en veel groetjes: juf Els en meester Koen

Gezonde Groetjes en tot morgen

Meester Peter

Vrijdag 27 maart 2020 om 9:25

Beste leerlingen

Vanmorgen stonden wij rond 7 uur op voor een ochtendwandeling in het bos. Het was zalig, een echte aanrader om ook eens te doen. We spotten zelfs een ijverige bonte specht!

Nu kruip ik terug achter mijn laptop om jullie op te volgen, te sturen. Ik had de voorbije dagen het gevoel dat mijn mails in doorlopende zinnen minder nauwkeurig gelezen worden, vandaar dan ik het even als opsomming probeer.

Enkele vaststellingen/vragen:
1. Snapt iedereen de leerstof en opzet voor de oefentoets over S8 van komende maandag? Vanaf 8 uur kan je die in je mailbox vinden en je dient die voor dinsdag 31 maart terug te mailen, ingevuld natuurlijk.

2. Iedereen nog gezond? Ik mis jullie eigenlijk heel hard maar ik ga dat hier niet typen want dan kom ik misschien ‘soft’ over zoals jullie dat zouden zeggen.

3. Van 3/4, 75%, driekwart van mijn leerlingen krijg ik bijna dagelijks mail over de stand van zaken, vragen, …    Kan die 25% dit aub ook wat meer doen? Alvast bedankt.  

4. Denk ook aan de Bingeloefeningen. Kijk dit geregeld na want ze stonden nog niet allemaal open. Misschien staan er nieuwe voor jou klaar. Indien ik merk dat sommige oefeningen te snel en onnauwkeurig gemaakt werden, zet ik ze opnieuw klaar voor jou.

5. Geniet ook van ontspanning, sport en je gezinsleden maar respecteer steeds de instructies van de overheid!


Mijn planning voor vandaag:

a) jullie wat opvolgen en de toets van maandag voorbereiden.

b) 2 extra nestkastjes maken voor onze tuin want er maken al 2 dagen 3 koppeltjes (1 x pimpelmeesjes en 2 x koolmeesjes) ruzie voor 1 nestkastje.

c) naar de “zelfkapper”

d) naar de slager

e) nog wat werken voor school, leerlingvolgsysteem aanvullen.

Gezond groeten,

Meester Peter

Donderdag 26 maart 2020 om 9:15

Dag allemaal
Mag ik jullie vragen om mij apart een mail te sturen en niet te replyen op vorige mails? Op deze manier heb ik een beter overzicht. Ik krijg namelijk ontzettend veel mails binnen en zie soms door het bos de bomen niet meer 🙂
Hierbij vinden jullie nogmaals de taak van vorige en deze week.

Van sommige leerlingen kreeg ik nog steeds de taak van vorige week niet. Gelieve dit zo snel mogelijk in orde te brengen. Moest er een probleem zijn, dan hoor ik dat graag. We kunnen dan samen naar een oplossing zoeken!
Verzorg jullie.

Liefs,

Mme Witters

Woensdag 25 maart 2020 om 10:50

Beste leerlingen van 6A en 6B

Gisteren en vanmorgen hadden wij, juf Priscilla, meester Bruno, meester Sven en meester Peter, overleg voor de planning van de komende weken. 

De hoofdbedoeling is om jullie zo goed mogelijk op te volgen en een overzicht te houden op de zaken die nog niet goed lukken. Juf Priscilla en ik bekijken alle mails, bingeloefeningen en noteren alles op aparte lijsten. We willen dit nog beter uitbouwen, vandaar volgende aankondiging.

Op maandagochtend 30 maart ontvangt ieder van jullie de toets van Sprong 8 in een worddocument. Je maakt deze ‘toets’ zelfstandig en zo goed mogelijk. Je mag eventueel iets opzoeken in je neuzeneuzeboekje, maar het spreekt voor zich dat je geen zakrekenmachine gebruikt voor hoofdrekenen.

Je kan deze toets op 2 manieren maken:

1.) downloaden, invullen, opslaan en daarna mailen naar je leerkracht.

2.) printen, invullen, inscannen en daarna mailen naar je leerkracht.

De resultaten tellen NIET mee, maar wij gebruiken ze om jullie achteraf gericht bij te kunnen werken!

Je stuurt deze oefentoets terug voor dinsdag 31 maart. Indien er zich een praktisch probleem voordoet, kan je ons altijd mailen en zoeken we een oplossing. 

Gezonde Groetjes

Juf Priscilla en meester Peter

Dinsdag 24 maart 2020 om 10:00

Beste leerlingen

Bij L100 en L102 (oef. 4 blz. 48) kreeg ik veel vragen over recht/omgekeerd evenredig ….. TERECHT! Ik had jullie dit zo graag in de klas uitgelegd met de gekste voorbeelden zodat je het nooit zou vergeten ..

Om jullie te helpen vond ik online wel een goed filmpje dat zeker zal helpen. Bekijk het zeker 2 keer als je het na de eerste keer nog moeilijk vindt.

Vraagje:
Kan iedereen mij aub een mailtje sturen met je gemaakte taken tot en met vanavond 24 maart 2020. Zo kan ik een betere inschatting maken van jouw vorderingen, aanpak. Vermeld aub ook wat je nog moeilijk vindt! Ik noteer dit per leerling in mijn map zodat we hopelijk na de vakantie dit samen kunnen aanpakken!

Ik overleg seffens met juf Priscilla voor een verdere planning en aanpak.

GG
MP

Maandag 23 maart 2020 om 14:45

Beste leerlingen en ouders

In bijlage vinden jullie de opdracht voor deze week. De taak gaat over de herhaling van de voltooid verleden tijd (= le passé composé). De 2 oefeningen waar een sterretje naast staat, zijn een beetje moeilijker. Deze opdrachten zijn niet verplicht om te maken. Gebruik je ‘Livre’ op p.125-126 bij het maken van de oefeningen.

Via onderstaande link kan je nog extra digitaal oefenen: https://www.bookwidgets.com/play/QM5S96?teacher_id=5313852894871552
Jullie mogen kiezen of jullie de opdrachten maken in Word of afgeprint op papier. Nadat ik heb gezien dat de verplichte oefeningen gemaakt zijn, stuur ik jullie de correctiesleutel door.
Maak de oefeningen met een blauwe balpen en verbeter deze met een andere kleur.  
De digitale oefening die je via de link kan maken is ook vrijblijvend, dus niet verplicht. Deze oefeningen worden automatisch verbeterd na het indienen.

Aarzel niet om mij een berichtje te sturen bij eventuele problemen. Als je de opdrachten toch niet afkrijgt, zoeken we samen naar een oplossing. 

Bonne chance!
Salutations

Mme Witters

Maandag 23 maart 2020 om 10:07

Beste leerlingen, beste ouders

Hopelijk hebben jullie toch een beetje genoten van het weekend.

Ik heb jullie bewust gerust gelaten om samen te kunnen bekomen, tot rust te komen. Mij heeft het weekend wel deugd gedaan.

In de media staat er veel te lezen over het “thuisonderwijs” en als ik jullie mails analyseer is er een terechte bezorgdheid.

Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk zal zijn omdat je van heel verschillende beginsituaties start. Je hebt werkende ouders, ouders die de hele dag tijd hebben om te begeleiden, kinderen die een computer moeten delen, kinderen met een eigen laptop, zelfstandige kinderen, aandacht-vragende-kinderen, kinderen met/zonder leerproblemen, … zo kan ik nog enige tijd doorgaan. Al deze zaken zorgen voor een andere beleving, invulling en dat is normaal.

Ik heb begrip voor alle omstandigheden en we proberen allemaal het beste van onszelf te geven. De ene dag zal dat al beter lukken dan de andere.

Zorg voor voldoende ontspanning en beweging.

Aarzel niet om me te contacteren als het echt niet lukt, onoverzichtelijk wordt.
Enkele tips:

GG

MP

Zaterdag 21 maart 2020 om 10:15

Lieve leerlingen van het zesde leerjaar

Hopelijk gaat alles goed met jullie?

Tijdens deze bijzondere coronaweken geven wij jullie twee muvo-opdrachten. De eerste is verplicht en reeds besproken tijdens de laatste korte muvoles, de andere is vrijblijvend en gaat over de vredesposter!

Jullie mogen ons altijd vragen stellen, foto’s/filmpjes doormailen. Gebruik telkens beide emailadressen, zodat we dubbele communicatie kunnen vermijden: els.schobben@umbasis.be en koen.schiepers@umbasis.be

Groetjes

Juf Els en meester Koen
 

Het resultaat willen we graag, ten laatste op vrijdag 3 april in onze mailbox. 

Inhoud: je maakt een (creatieve) presentatie van een muzisch persoon/ activiteit die jou kan inspireren/ waar jij fan van bent. Tijdens de les maakten wij een hele oplijsting van beroepen/muzische onderdelen/personen die je hiervoor zou kunnen gebruiken.

Iedereen heeft toen een persoonlijk idee op een kaartje afgegeven. Deze ideeën zijn goedgekeurd. Ga op onderzoek uit en laat ons en jouw medeleerlingen via een leuke presentatie zien wat deze kunst juist is en waarom jij dit juist gekozen hebt. Gebruik beeldmateriaal / zoek filmpjes op / maak er een tekening over / rap zelf een liedje / maak zelf deze muzieksoort / probeer zelf een broek te ontwerpen / … De mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe creatiever, hoe beter. Dit is niet alleen leuk om te zien voor ons en jouw medeleerlingen, maar kan ook een creatieve invulling zijn voor de lange tijd die we nog binnen moeten zitten.

Succes!

Michel heeft laten weten dat de jury zich ook aanpast aan deze coronatijden. Ze hebben de wedstrijd een andere datum gegeven en hebben een momentje doorgemaild waarop ze de vredesposters komen ophalen. Dit zal op vrijdag 24 april plaatsvinden.
Dus: alle leerlingen die zich hadden opgegeven om de vredesposter te maken (en dat waren er best veel!). Werk hier gerust rustig aan verder. Stel gerust jouw vragen via mail en maak er een prachtig, creatief werkje van! Na de paasvakantie verzamelen we deze werkjes en dan geven we ze op vrijdag 24 april aan Michel!

Succes!

Vrijdag 20 maart 2020 om 19:30

Quizvraag voor de leerlingen van 6B: Wie stuurde dit filmpje naar meester Peter (antwoord mailen naar je lkr).

Van wie is dit filmpje?

Vrijdag 20 maart 2020 om 10:05

Lieve kinderen

Beste ouders

Weer een nieuwe dag … zonder jullie. Dit duurt nog maar een week, maar het voelt al veel langer aan. Ik mis jullie erg hard…Wanneer ik de voorspellingen van verschillende specialisten bekijk, zou dit nog wel een tijdje kunnen aanhouden…

Daarnet heb ik met mijn ouders “gefacetimed”. Het deed echt deugd om ze eens te zien. Zij zijn nog met 2 dus ze hebben wel gezelschap. Nadien bedacht ik dat het toch wel vreselijk eenzaam moet zijn voor mensen die alleen wonen zoals bv. onze overbuurvrouw. Waarschijnlijk kennen jullie ook zo iemand in de buurt, in je kennissenkring. Vandaar een nieuwe dagtaak …

DAGTAAK: Maak vandaag een eenzame of oudere personen gelukkig met een lief gebaar. Maak bv. een tekening of een knutselwerkje of een cake … en bezorg dit op een veilige manier zoals de voorschriften het ons opleggen. Je kan ook in samenspraak met je ouders je grootouders eens opbellen (facetime, skype, …). Misschien is het ook leuk om dit eens met een klasgenoot te doen…

Voor de rest wens ik jullie nog een gezonde dag toe en hier volgen nog enkele tips, mededelingen:

GG

MP 

Donderdag 19 maart 2020 om 10:37

Beste ouders

Liefste leerlingen


Vandaag mail ik jullie wat later omdat ik eerst even langs de winkels moest. We bakken deze dagen zelf brood en dat is best een leuke activiteit.

Jullie mailtjes komen massaal binnen, dat geeft me wel wat werk, maar ik heb niet liever. Het kan wel zijn dat je soms even moet wachten omdat ik niet iedereen op hetzelfde moment kan beantwoorden. En ik zit ook niet de hele dag aan mijn computer natuurlijk.

Ik kreeg ook leuke foto’s binnen en Teo bezorgde me zelfs een filmpje van zijn drumkunsten.

De drumkunsten van Theo

OPROEP: Stuur me zoals Teo een leuk filmpje over jouw hobby of een grappige bezigheid. Vermeld er wel bij of het eventueel mag gedeeld worden met de andere leerlingen van de klas en dan kijk ik wat ik kan doen. Op die manier zien we elkaar nog een beetje …

BELANGRIJK VOOR JE PLANNING: Volgende week verschijnen er ook nieuwe taken op Bingel en aan de hand van ingeleverde taken ga je ook nog gepersonaliseerde taken ontvangen, afgestemd op jouw mogelijkheden/moeilijkheden… Ik merkte dat sommige leerlingen hun lessen verdeelden over 3 weken, maar dat is een beetje te ruim geschat.

Nog veel werkplezier en tot mails!
Gezonde Groeten (GG)

Meester Peter (MP)

Woensdag 18 maart 2020 om 9:52

Beste leerlingen en ouders

Het lentezonnetje staat vandaag in schril contrast met de harde werkelijkheid….

Ik heb daarnet al zeer veel mails mogen beantwoorden en merk veel werklust bij het grootste deel van mijn klas. Ik hoop dat die enkelingen, waar ik nog niet veel van kreeg, dat vandaag in orde brengen of dat ze even een seintje geven als ze ziek zijn. 

EXTRA OPDRACHT: Neem vandaag ergens op een plaats in je tuin, kamer of huis een originele foto van jou met je leesboek ‘Koning van Katoren’ (terwijl je je leeskwartiertje houdt). Ik ga zo dadelijk ook buiten lezen met Bas. De leukste foto’s zet ik op de site. Ga daar elke dag even kijken bij 6B.

Seffens bekijk ik terug de nieuwe mails.
Gezonde groeten

meester Peter 

Dinsdag 17 maart 2020 om 9:59

Beste kinderen

Eerst en vooral, ik mis ons klasje (en jullie natuurlijk) enorm!
Vanmorgen ging ik vrij vroeg naar de winkel, maar er waren blijkbaar veel mensen met die gedachte opgestaan. Het was zeer druk en vele producten waren uitverkocht, wat een gekke wereld momenteel. We hebben wel genoeg voorraad maar ik deed ook boodschappen voor de ouders en onze oude overbuurvrouw. Ze is al 94 jaar en heel slecht te been. Als ik dan gerief ga afgeven, wil ze me altijd knuffelen en ze snapt niet goed dat dat niet mag… Seffens ga ik even buiten in de tuin werken. Samen met Bas gaan we het nieuwe konijnenhok schilderen. Rond de middag ga ik dan verder mails beantwoorden en jullie werk opvolgen. Onze 2 leeskwartiertjes gaan we vandaag buiten laten doorgaan!

Gisteren lanceerde ik een oproep om info van elke leerling en daar werd goed gevolg aan gegeven. Momenteel weet ik wat 22 van de 25 leerlingen gedaan of gepland hebben. Ik verstuurde ook al zeer veel verbetersleutels. Denk eraan om deze verbetersleutels correct te gebruiken zoals in de klas. Ik zal het nog even herhalen zodat we remediërend kunnen werken:

1. Je stuurt me foto’s van je gemaakte herhalingsles(sen)

2. Ik bekijk ze even en stuur je de verbetersleutels 

3. Je duidt met zwart eventuele fouten aan en je mag al eens naar de juiste werkwijze kijken.

4. Je legt de verbetersleutel weg (of sluit de digitale verbetersleutel) en maakt met groen de foutieve oefeningen opnieuw. Je mag hiervoor hulplijnen/hulpmiddelen gebruiken.

5. Je neemt terug de verbetersleutel en verbetert opnieuw, nu verbeter je wel de oefening maar je moet ook de werkwijze overnemen en begrijpen!6. Je bekijkt eerlijk welke oefeningen nog moeilijk zijn/waren en zoekt gelijkaardige oefeningen bij de voorgaande lessen van die sprong.

Ik heb ook verbetersleutels klaar van ALLE lessen van ons C-boek. Je mag die dus allemaal maken!!!  Stuur foto’s en je ontvangt verbetersleutels.


Ik wil nog eens benadrukken dat het BEGRIJPEN en ‘SNAPPEN’ van alle leerstof zeer BELANGRIJK is. Je fopt dus alleen jezelf wanneer je de verbetersleutel enkel hanteert om te kopiëren! 

Gezonde groeten van meester Peter.